24.8.05

Anti - virusprogrammer

Opdatering af anti - virusprogrammer
....Endnu et par gode råd fra "et par gamle rotter":-)) Leg med programmer på internet kræver opdatering af dit antivirusprogram. Når man arbejder meget på internettet, downloader og uploader billeder og programmer, er computeren i fare for at blive angrebet af virus. Opdater derfor dit virusprogram, således at din computer er så beskyttet som muligt. Hvis du ikke har et program, er der flere steder på internettet, hvor du kan hente gratis programmer. Desuden kan det være godt, at installere et program som beskytter mod uønskede reklamer - eller meget af det, dit virusprogram måske ikke opfanger, f.eks. Ad -Aware.

Husk også, at det kan være "nyttigt" at oprette en mail adresse, som kun bruges til denne slags arbejder - altså en anden mail, end din private. - Man er nemlig også i høj grad udsat for at blive oversvømmet med spam - mail.

22.8.05

De studerendes fotos

Har de studerende et kamera?

Da den første opgave handler om at tage fotos og lægge dem på internettet (i Flickr), har vi diskuteret, om vi kan gå ud fra, at de studerende selv har et digitalt kamera.

Vi er foreløbig nået til den opfattelse, at det ikke kan være et problem, da mulighederne er mange: - Selvfølgelig først og fremmest et digitalt kamera, men ellers kan en mobiltelefon med kamera bruges - og sidst, men ikke mindst, kan der anvendes egne indskannede fotos. Man skal bare være klar over, at fotos taget med en mobiltelefon eventuelt ikke har den opløsning/kvalitet, som man kunne ønske sig.

17.8.05

Etiske overvejelser og blogs

Samtale med kollega omkring etiske overvejelser, når man bruger blogs i et undervisningsforløb:

Det undervisningsforløb, vi er ved at udvikle, vil delvist foregå i vort interne e-learningsystem dels gennem forskellige opgaver på internettet, herunder en opgave, hvor de studerende skal lave deres egne personlige blogs.

Under formuleringen af blogopgaven, hvor de studerende opretter en personlig blog og laver en præsentation af deres arbejde, fik vi betænkeligheder. Når blogs bruges i undervisningssammenhænge, hvilke etiske overvejelser bør underviseren/den studerende da gøre sig? Vi har derfor besluttet at tage det op som diskussionsemne, hvor de studerende kan deltage i fælles refelktioner.

De refelktioner/spørgsmål vi foreløbig er nået frem til er:

Hvem/hvad repræsenterer man, når der skrives i det offentlige rum - som studerende/som underviser?
Hvad skal/kan lægges ud?
Skal/kan der ligge private fotos ?
Må der nævnes navne?
Hvem har ejerskabet til Bloggen?
Skal vi have fælles regler ?

16.8.05

Oplæg til studerende

Oplæg til studerende...på sporet af legen
Her er den foreløbige planlægning af 1. seminar, hvor de studerende vil blive præsenteret for temaet "På sporet af legen" - Flickr og nye samarbejdsformer

Oplæg til grenvalgsforløbet på første seminar

Velkomst
  1. Velkomst, præsentation af to – underviser systemet
  2. Hvad siger studiehåndbogen om Dansk – multimedie?……Se Blackboard/CourseInformation omkring fagets mål og indhold. Overordnet tidsplan.
  3. Hvordan forestiller vi os, at dette udmøntes i praksis?
  4. Hvilke tanker har vi gjort os om forløbet….hvad skal man lære i dag om medier – hvorfor ?
  5. Hvori ligger pædagog – fagligheden. Eller hvad skal pædagogen kunne?
  6. Beskrivelse af, hvordan vi har afprøvet de nye teknikker på ”egen krop”
  7. Lidt om temaer i grenvalgsforløbet, samt hvilket tema hvornår (overordnet tidsplan)?
  8. Nye ”afleveringsformer” samt en friere måde at kunne søge viden….. Eksperiment
  9. Hvor finder man hvad? Indretning – af Blackboard og Wiki
  10. Blackboard: Specielt lidt om Sofahjørnet og logbogen.
  11. Wikien
  12. Lis og Helens blog, hvor de studerende har mulighed for at følge med i overvejelser undervejs…
  13. Gennemgang af tema 1/temaark 1…….hvor alle oplysninger samles, hvis der er besværligheder med at finde rundt.
  14. Samarbejdsformer i forløbet/afleveringsformer
  15. Kort om valg af litteratur
  16. Programmer/software…….digitalt kamera
  17. Meget er også nyt for os, derfor vil vi meget gerne have tilbagemeldinger
  18. Evt: Studerende forventninger til faget. Undervisernes forventninger til de studerende
  19. Husk: Grenvalget afsluttes med et eksamensprojekt
  20. Hvor mange timer regner vi arbejdet i grenvalg for – for en studerende?
  21. Hvis vi kan nå det:
  22. Start på tema 1, Flickr
  23. Bliv medlem…osv.….
  24. Kan noget af oplægget laves i Flickr album ? http://flickralbum.com/

15.8.05

På sporet af legen....

Udviklingsarbejde til undervisningsforløb...

trae
Indholdet af denne blog/dagbog kommer især til at omhandle emner, jeg overordnet vil betegne som leg med digitale udtryksformer - medier og er del af et udviklingsarbejde til et undervisningsforløb. For at danne et indtryk af det arbejde, der førte frem til opstart af dagbogen, er her nogle noter fra brainstormen, som startede det hele:


Temaer, der kan være udgangspunkt for arbejdet: