Studerende har i Dansk, kultur og Kommunikation, 2. semester, efteråret 2008, arbejdet med temaet "Mediepanikker" (lige som holdet tidligere på året) – hvordan en mediepanik opstår og hvem, der er faste deltager i panikken. Til det har studerende dels fundet avisartikler i Infomedia (Skoda, Infomedia, der kræves adgangskode) dels læst forskellig litteratur om unges brug af medier samt lidt af Malene Charlotte Larsens undersøgelser omkring Arto. I den forbindelse skriver
Rikke: ”Hvad siger medierne om Arto?: "Først og fremmest er jeg målløs..... Jeg søger på Infomedia på artikler omhandlende Arto, det er jo helt vanvittigt. Da jeg nåede ca. 3 mdr. tilbage i tiden var jeg allerede oppe på over 50 artikler. Jeg tror desværre, at det tit er overskrifterne der sælger aviserne og jo mere farverige og forargende de er, jo bedre sælger de."
- Og lidt senere i Rikkes tekst: "Hvis man skulle overføre det til vores pædagogiske arbejde, er det vigtigt at man eks. ved udsatte børn har styr på fakta og ikke handler ud fra følelser alene. Når Bourdieu taler om Doxa skal man som pædagog passe på ikke at være i et rum, hvor alle i frokoststuen er enige, men begynde at stille spørgsmål - til den pædagogik - (eller mangel på), man ønsker."
Birgit oplever følgende i løbet af sin undersøgelse: "Hvem er de faste deltagere i mediepanikkerne? Det er pressen, der skaber panik via deres ensformige sensationslystne journalistik, og får de læsere og seere kørt med på panikken - der ikke stiller kritiske spørgsmål til deres journalistik og bare "æder historierne råt". Birgit har endnu et bud, hvor Kirsten Drotner citeres: "Mediepanikkerne afspejler derfor indirekte en kulturkamp mellem generationerne: Hvem skal definere, hvad rigtige kulturelle kompetencer er". (Drotner et al., 1996a:70-72)
Ditte skriver: "De faste deltagere i mediepanikkerne lader umiddelbart til at være journalister, forældre, politikere og andre "etikere", der gerne vil sætte spørgsmålstegn ved alle de saftige problemstillinger, der kan udledes af Arto."
Nadja skriver: Mediehysteri bliver faktisk lavet af medierne, det er f. eks. jornalister som skriver ensidige artikler, son bliver taget som sandhed eller ”sandheden” af læseren".
Kim og Lena skriver: Hvem er de faste deltagere i mediepanikkerne:
- Journalisterne
- Dagspressen
- Politikere
- Faste samfunds debattører
Der er således en bred enighed blandt studerende om, at avisartikler - mediepanikker kræver, at man undersøger hvilken viden og faglighed, der ligger bag artiklen :-)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar